Thursday, March 10, 2022

Sammanfattning av Montaigne essäer

Sammanfattning av Montaigne essäer



Denna omfattning av denna kritik framgår tydligt i nyckelpassager i själva uppsatsen när Montaigne effektivt sätter kannibalernas praxis ihop med de tortyrmetoder som var vanliga i hans dagars Europa. Inom ett decennium efter hans död hade hans uppsatser sammanfattning av montaigne essäer deras prägel på Bacon och Shakespeare, sammanfattning av montaigne essäer. Montaigne börjar den primära retoriska delen av uppsatsen med att faktiskt beskriva sättet på vilket en enskild person dödas. Deakin University tillhandahåller finansiering som medlem av The Conversation AU. Vill skriva?





En fritänkande skeptiker



Glöm hela natten och hitta lite skrivinspiration med våra kostnadsfria essäprover om vilket ämne som helst. Det är dags för dig att spika dina betyg! Trots denna mest uppenbara läsning kan uppsatsen också ses kritiskt reflektera över förhållandet mellan föreställningar om barbari och föreställningar om civilisation. Det är möjligt att förklara detta genom att uppmärksamma nyckelmoment i uppsatsen. Behöver en unik uppsats om "Montaigne Of Cannibals Summary"? Rendall, Varje förståelse av uppsatsen som inte tar hänsyn till detta retoriska syfte har misslyckats med att förstå det och har faktiskt, sammanfattning av montaigne essäer, uppenbarade sig för just den typ av individ som Montaigne vill kritisera inom sig sammanfattning av montaigne essäer. Denna omfattning av denna kritik framgår tydligt i nyckelpassager i själva uppsatsen när Montaigne effektivt sätter kannibalernas praxis mot varandra som han talar med tortyrmetoderna sammanfattning av montaigne essäer var vanliga i hans samtids Europa.


Montaigne börjar den primära retoriska delen av uppsatsen med att faktiskt beskriva sättet sammanfattning av montaigne essäer som en enskild person dödas. Efter detta insisterar han dock på att moralen i berättelsen som han menar att berätta inte bara ligger i att inse att de handlingar som han beskriver är uppenbart dåliga, utan också i att sådana ofta används för att skapa en känsla. av överlägsenhet inom dem som ser dem och anser sig vara överlägsna som ett resultat. Efter detta fortsätter han med att direkt ställa in det sätt på vilket kannibalerna behandlar sina egna fångar med samtida europeiska metoder för förhör och tortyr. Med tanke på den centralitet som Montaigne placerar med avseende på barbari och europeisk civilisation, kan det hävdas att han faktiskt presenterar en sådan kultur som innehåller en direkt kärna av barbariskt våld; och en som inte kan utrotas genom hänvisning till mer offentligt våldsamma metoder.


Istället för att ägna sig åt en sådan process visar Montaigne i själva verket det sätt på vilket lika barbariska metoder har inbäddat sig i den europeiska civilisationen i den utsträckning att de till och med kan anses utgöra en förutsättning för detta samhälle. Som sådan, genom en process av dialektisk vändning, avslöjar Montaigne att både hans retoriska mål och hans antropologiska ämne i uppsatsen inte är, sammanfattning av montaigne essäer, faktiskt kannibalerna som han beskriver, sammanfattning av montaigne essäer, men som den europeiska civilisationen som skulle fördöma dem med en känsla av blind och uppenbart falsk moralisk överlägsenhet. Varför inte göra ett unikt papper åt dig?


Använd kod: CUSTOM Gå till innehållet Glöm hela natten och hitta sammanfattning av montaigne essäer skrivinspiration med våra gratis essäprover om vilket ämne som helst. Söka efter:. Beställ nu. Gör min uppsats Använd kod: CUSTOM20 Koden kopierad! Använd den i kassan.





min grannskapsuppsats för barn



Montaigne börjar den primära retoriska delen av uppsatsen med att faktiskt beskriva sättet på vilket en enskild person dödas. Efter detta insisterar han dock på att moralen i berättelsen som han menar att berätta inte bara ligger i att inse att de handlingar som han beskriver är uppenbart dåliga, utan också i att sådana ofta används för att skapa en känsla. av överlägsenhet inom dem som ser dem och anser sig vara överlägsna som ett resultat. Efter detta fortsätter han med att direkt ställa in det sätt på vilket kannibalerna behandlar sina egna fångar med samtida europeiska metoder för förhör och tortyr.


Med tanke på den centralitet som Montaigne placerar med avseende på barbari och europeisk civilisation, kan det hävdas att han faktiskt presenterar en sådan kultur som innehåller en direkt kärna av barbariskt våld; och en som inte kan utrotas genom hänvisning till mer offentligt våldsamma metoder. Istället för att ägna sig åt en sådan process visar Montaigne i själva verket det sätt på vilket lika barbariska metoder har inbäddat sig i den europeiska civilisationen i den utsträckning att de till och med kan anses utgöra en förutsättning för detta samhälle. Som sådan, genom en process av dialektisk vändning, avslöjar Montaigne att både hans retoriska mål och hans antropologiska ämne i essän i själva verket inte är de kannibaler som han beskriver, utan som den europeiska civilisationen som skulle fördöma dem med en känsla av blinda. och uppenbart falsk moralisk överlägsenhet.


Varför inte göra ett unikt papper åt dig? Använd kod: ANPASSAD Hoppa till innehåll Glöm hela natten och hitta lite skrivinspiration med våra kostnadsfria uppsatsprover om vilket ämne som helst. Söka efter:. Den som försöker läsa uppsatserna systematiskt finner sig snart överväldigad av den rena rikedomen av exempel, anekdoter, utvikningar och kuriosa Montaigne samlar ihop för vår förtjusning, ofta utan mer än en antydan till varför. Många titlar verkar inte ha någon direkt relation till sitt innehåll. Nästan allt som vår författare säger på ett ställe är kvalificerat, om det inte upphävs, någon annanstans. Vissa forskare hävdade att Montaigne började skriva sina essäer som en vill-vara stoiker, härdade sig mot fasorna i de franska inbördeskrigen och religionskrigen, och hans sorg över förlusten av sin bästa vän Étienne de La Boétie genom dysenteri.


Visst, för Montaigne, liksom för gamla tänkare ledda av hans favoriter, Plutarchus och den romerska stoikern Seneca, handlade filosofin inte bara om att konstruera teoretiska system, skriva böcker och artiklar. Montaigne har lite tid för former av pedanteri som värdesätter lärande som ett sätt att isolera forskare från världen, snarare än att öppna sig mot det. Han skriver :. Vi är stora dårar. har du inte levt? det är inte bara det grundläggande, utan det mest lysande av alla dina sysselsättningar. Deras visdom, menar han, var främst uppenbar i de liv de levde och inte skrev någonting. I synnerhet bevisades det av adeln var och en visade när de mötte sin död.


Sokrates samtyckte lugnt till att ta hemlock, efter att ha blivit orättvist dömd till döden av atenarna. Faktum är att allt om våra passioner och framför allt vår fantasi talar emot att uppnå det perfekta lugnet som de klassiska tänkarna såg som det högsta filosofiska målet. Vi utlöser våra förhoppningar och rädslor, väldigt ofta, på fel föremål, konstaterar Montaigne, i en observation som föregriper Freuds tänkande och modern psykologi. Alltid uppehåller sig dessa känslor vid saker som vi för närvarande inte kan ändra. Ibland hämmar de vår förmåga att se och hantera livets föränderliga krav på ett smidigt sätt. Filosofi, i denna klassiska syn, innebär en omskoling av våra sätt att tänka, se och vara i världen.


Och även om ingen borde läsa mig, har jag slösat bort tid på att underhålla mig själv så många lediga timmar i så tilltalande och användbara tankar? Montaigne vill lämna oss med lite arbete att göra och utrymme för att hitta våra egna vägar genom sina tankars labyrint, eller alternativt att gunga omkring på deras avledande ytor. Deras författare behåller sina egna privilegier, även när han vördnadsfullt bugar sig inför altaren av forntida hjältar som Sokrates, Cato, Alexander den store eller thebangeneralen Epaminondas. Och av alla filosofer ekar han oftast forntida skeptiker som Pyrrho eller Carneades som hävdade att vi nästan ingenting kan veta med säkerhet. Montaigne skriver i en tid av grymt sekteristiskt våld och är inte övertygad av det tidlösa påståendet att det är nödvändigt eller särskilt effektivt att ha en dogmatisk tro för att hjälpa människor att älska sin nästa:.


Oss emellan har jag någonsin observerat att supercelestiala åsikter och underjordiska uppföranden är enastående ... Denna skepticism gäller lika mycket för det hedniska idealet om en fulländad filosofisk vis som den gör för teologiska spekulationer. Även dygd kan bli ond, antyder dessa essäer, om vi inte vet hur vi ska moderera våra egna antaganden. Om det finns en form av argument som Montaigne använder oftast, är det det skeptiska argumentet som bygger på oenigheten bland även de klokaste myndigheterna. Om människor kunde veta om, säg, själen var odödlig, med eller utan kroppen, eller upplöst när vi dör … då skulle de klokaste människorna alla ha kommit till samma slutsatser vid det här laget, lyder argumentet.


Det visar vägen till en ny typ av lösning och kan faktiskt upplysa oss. Att dokumentera sådana mångfaldiga skillnader mellan seder och åsikter är för honom en utbildning i ödmjukhet:. Maner och åsikter som strider mot mina misshagar inte så mycket som instruerar mig; inte heller gör mig så stolt som de ödmjukar mig. Vi är förfärade över utsikten att äta upp våra förfäder. Mycket mycket, är svaret.

No comments:

Post a Comment